Na první pohled se může zdát, že na tlakování pneumatik nic není. V mnoha případech je ale zřejmé, že opak je pravdou, protože se nám již několikrát stalo, že zákazník vracel nebo chtěl vyměnit pneuhustič za jiný, jelikož původní nevyhovoval jeho potřebám a aplikacím. Proto jsme zpracovali tento článek, který vám pomůže vybrat ten správný pneuhustič na dofukování všech možných kol nebo míčů.
Když vybíráte spolehlivý nástroj pro doplnění tlaku v pneumatikách automobilů, jízdních kol nebo motorek či dokonce letadel a nechce se vám manuálně pumpovat ruční nebo nožní pumpičkou, pravděpodobně vždy narazíte na tlakování pomocí kompresoru. Stejně tak jako se dofukování provádí na benzínových pumpách u stojanu se zakrytovaným kompresorem. Protože se na těchto místech hadice s ventilkem poměrně často a běžně kradou, jsou nahrazovány o to levnějšími řešeními, které provozovateli pumpy neohrožují rozpočet. Jak jste si určitě sami všimli, obvykle potom část stlačeného vzduchu kolem kovového ventilku uniká za doprovodného syčení, protože uchopení není těsné. A přesně tak bude vypadat i vaše domácí či pracovní dofukování, pokud na pneuhustiči budete šetřit nebo nezvolíte správný typ. Role správně nahuštěných pneumatik je navíc zásadní v otázkách bezpečnosti. Každý řidič ví, že aby vozidlo dobře fungovalo, musí mít pneumatiky v dobrém stavu a se správným tlakem.
Hadice a sklíčidlo (upínání) ventilku
Pojďme se přesunout rovnou k jádru problematiky při výběru. Jedním parametrem, který se vyplatí sledovat je rozhodně délka hadičky. Zvažte, jestli chcete při dofukování klečet nebo stát. Některé hadice totiž mají například jenom 30 cm, jiní výrobci nabízejí klidně i metr dlouhé provedení. Ke značkovým pneuhustičům je navíc možné dokupovat různě dlouhé hadice dle libosti. Výrobce, který nešetří, používá gumu, protože je flexibilní, zejména při nízkých teplotách. Jiné značky používají PVC, které je levnější, ale ztuhne v chladu, takže je obtížné takovou hadici používat manipulovat s ní. Připojení hadičky je ve většině případů řešeno závitem G1/4".
Stejné však nemusí být samotné sklíčidlo ventilku. Jeho těsnost může být více rozdílná, než by uživatel mohl čekat. Pokud vám na ní záleží a nechcete riskovat ztráty stlačeného vzduchu, doporučujeme vždy pořizovat ventilek s dvojitým upnutím. Obyčejné páčky na boku ventilku s vnitřním zobáčkem často nefungují úplně dokonale, protože je snadné je přichytit na ventil pneumatiky ve špatné poloze. To bývá častý jev právě u řešení na benzínových pumpách. Oblíbenou variantou, kterou by bylo škoda nezmínit je také ventilek připevněný na hadici v úhlu 90 stupňů a pákou na čele. Zde hodně záleží na vnitřní konstrukci a použitém těsnění. Posledním běžně používaným řešení je v zakončení s madlem a kovovým prodloužením ventilku, který vlastní silou tlačíme proti ventilu pneumatiky. Není tak použito žádného sklíčidla a systému upínání, záleží jen na preciznosti obsluhy.
Manometry
Jak precizní má být vaše aplikace? Vyžadujete přesné tlaky nebo o malé odchylky nejde? Manometry připevněné k pneuhustičům nejsou vždy stejné a stejně přesné. Jako první si ale pojďme dát malý kvíz!
Manometr s jakým rozsahem by měl být použit, pokud potřebujete tlak v pneumatice 40 psi?
- 15 psi
- 40 psi
- 60 psi
- 150 psi
Pokud jste řekli B, pak jste odpověděli... nesprávně! Odpověď je C a tady je proč:
- 15 psi – Tady je zjevné, že nemá smysl takový manometr použít. Tlak 40 psi nepřečte a zničíte ho.
- 40 psi – Maximální hodnota na měřidle je 40 psi. Nikdy nechcete "kolíček" zaseknout na maximu, protože riskujete poškození manometru.
- 60 psi - Tím získáte dobrou rezervu pro měření a výbornou přesnost tolerance.
- 150 psi - Můžete použít tento manometr také, ale kvůli velké stupnici obětujete přesnost.
Tolerance přesnosti je založena na procentuálním podílu maximálního tlaku měřidla.
Pokud je tolerance přesnosti měřidla +/- 2%, pak měřidlo 150 psi je přesné (+/- 2% ze 150 psi).
Obecné doporučení výběru stupnice manometru:
- Nízkotlaké pneumatiky (vozík, kolo, rudlík) - stupnice 15 až 60 psi
- Pneumatiky pro střední tlak (osobní a lehká nákladní auta) - stupnice 60 až 100 psi
- Pneumatiky s vysokým tlakem (těžká nákladní auta, přívěsy) - stupnice 150 až 200 psi
* některé manometry jsou k dispozici rovněž v cejchovaném provedení schváleném Českým metrologickým institutem ČMI (atest celého pneuhustiče je potom vhodný především tam, kde je potřeba naprosto přesného tlaku – například u letadel a závodních vozidel)
Pokud tlakujete pneumatiky pravidelně a v prostředí, kde může docházet k rychlejšímu opotřebení (například v pneuservisu) je vhodné myslet také na to, aby byl manometr odolný vůči nárazům a nešetrnému zacházení. Výrobci proto s oblibou používají pryžovou ochranu. A kdo chce jít ještě dál, může pořídit rovnou pneuhustič s digitálním manometrem. Například varianty od společnosti EWO vynikají vysokou přesností - 0,08 bar a zobrazovanými hodnotami po 0,05 bar.
Možnosti tlakování
Mezi pneuhustiči je jeden velký rozdíl taktéž mezi způsobem samotného tlakování. Řada levnějších variant funguje pouze v režimu on – off, dražší varianty nabízí plynulý náběh. Záleží na provedení ventilu uvnitř konstrukce pneuhustiče. Pákové mechanismy mohou nabízet ještě jednu funkci - stisknutí do půlky znamená odpouštění, plný stisk huštění.